December en januari - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Michelle Verduin - WaarBenJij.nu December en januari - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Michelle Verduin - WaarBenJij.nu

December en januari

Door: Michelle Verduin

Blijf op de hoogte en volg Michelle

18 Januari 2016 | Zweden, Växjö

We hebben onze Duitse vrienden kennis laten maken met Sinterklaas. We hadden afgesproken voor 5 december lootjes te trekken waarbij iedereen een klein cadeautje en een rijm voor diegene zou maken. Ik kreeg een leuke rijm en een cadeaubon van de H&M, dat altijd goed te gebruiken is. We hadden ervoor nog afgesproken gezamenlijk te gaan eten, maar door de grootte van de groep was het niet zo verstandig dit bij iemand thuis te gaan doen. Waar moet het dan anders? Juist ja! In school! Met onze schoolpas heb je in het weekend gewoon toegang tot school, waardoor we lekker in de kantine ons eigen buffet hebben neergezet en onze preparty voor de zaterdagavond eens in school vierden. De borrels werden er geopend en het was een aparte maar zeker leuke preparty!

Op 12 december stond alweer het Goodbye Diner van VIS gepland. Aangezien veel studenten een take home exam hebben in januari, zullen velen al voor Kerst weer vertrekken naar hun eigen land… Het evenement werd gehouden in school, waar veel mensen op af kwamen. Het eten was, in vergelijking met het Welcome Diner, dit keer wel lekkerder en de optredens waren leuker. Hierna hebben we het feestje voortgezet in Slottstallarna, waar zich de afterparty bevond.

De volgende week hebben we veel dingen samen gedaan met de vriendengroep. Zo hebben we op 16 december de verjaardag van Ebbi gevierd waarna we naar Sivans gingen. Het was de sluiting van Sivans, een studentenpub op de campus. We hadden er erg veel zin in! We dachten mooi op tijd heen te gaan wegens de verwachte drukte. Hier hebben we vanaf 21 uur weer eens de Zweedse gewoontes mogen meemaken. We hebben namelijk welgeteld 3 uur lang!!! in de rij gestaan om binnen te komen. Ik was één van de laatste die regulier binnen kwam. Meer dan de helft van de groep moest wachten tot er één iemand naar buiten kwam voordat er weer één iemand naar binnen mocht… Vermoeiend, maar wel een leuke avond gehad.

De dag erna zijn we met de hele groep uit eten geweest en de dag daarna hadden we een Christmas Diner bij iemand thuis gepland. Iedereen zou wat lekkers maken en dit was dan wederom zeer geslaagd. Ik ben deze avond voor een tweede keer naar de stad wezen stappen met 5 andere meiden. Die Zweden sporen niet!!! Ze kunnen veel drinken en rollen vervolgens met z’n allen over de vloer dronken te wezen. Voor de rest hebben we met elkaar wel een leuke avond gehad. Die zaterdag hadden we met z’n allen een taco diner, wat ook weer erg gezellig was en op zondag zijn we met z’n allen uit eten geweest bij de pizzeria. Dit weekend hebben we helaas afscheid moeten nemen van de helft van de groep. Raar en naar idee, het was daarom ook een zwaar afscheid.

Maandag 21 december zouden Maud en ik samen naar Gothenburg reizen. We hadden een kleine vakantie voor onszelf geboekt aangezien echt iedereen weg zou zijn met Kerst. Na een treinreis van 3 uur kwamen we aan in Gothenburg en hebben we lekker gegeten bij een Hollands café. Eindelijk weer varkenshaassaté!!! De volgende dag hadden Maud en ik uitgetrokken voor het pretpark Liseberg. Dit pretpark was speciaal versierd voor Kerst en zag er echt heel gaaf uit! Er waren verschillende soorten attracties en ik heb serieus nog nooit in zo’n enge houten achtbaan gezeten als die daar… Het regende bijna de hele dag, dus het was rustig in het park. We zijn daarom ook 6 keer achter elkaar in deze achtbaan geweest. Was erg leuk. Hier zijn we tot sluitingstijd gebleven en erna zijn we teruggegaan naar het hotel. Woensdag zou onze trein pas om 18 uur vertrekken, dus hadden we nog mooi de hele dag de tijd om te gaan shoppen. De voetjes waren erg moe, maar we hadden de hotspots van de stad gezien en leuk kunnen shoppen. Gothenburg is zeker een hele mooie stad!

Maud en ik waren Eerste Kerstdag met zijn tweeën op de campus, althans, zo voelde dat. Er waren helaas geen bekenden voor ons die met Kerst in Växjö bleven. We hebben eerste kerstdag dan ook met zijn tweeën gevierd. Er moest overigens ook nog veel gebeuren voor school, dus daar ging alle aandacht dan ook naartoe tijdens deze dagen. ’s Avonds wilden we een lekkere maaltijd bereiden, en dit is dan ook wel gelukt! Tweede Kerstdag zou Ebbi weer terug komen vanuit België. We hebben haar opgehaald vanaf het station en zijn daarna uit eten geweest in de stad. Helaas zat stappen er niet in, aangezien dit met de Kerstdagen onbetaalbaar was.

We zijn weer goed uitgerust tijdens de feestdagen. Maar goed ook, want de laatste trip stond op de planning! Op dinsdag 29 december zouden we onze trip richting Riga starten. Op eigen houtje touwtje gingen we met de bus naar Stockholm om 8 uur ’s morgens met een groep van 7. In Stockholm zouden we de twee vriendinnen uit België van Ebbi oppikken om vervolgens de reis voort te zetten met 9 man. Hier stapten we ’s middags op de ferry richting Tallinn. Dit was opnieuw een lange boottocht maar er was een leuke club op de cruise. Maud en ik sliepen met twee anderen uit Växjö, die we voorheen nog nooit hadden ontmoet, maar het was wel gezellig. Inmiddels was onze groep vergroot tot 11 man. Het was overigens een georganiseerde trip van Scanbalt Experience, waar 50 studenten aan mee deden. De volgende ochtend kwamen we aan in Tallinn waar we eerst een guided tour kregen. Het centrum is niet groot, maar het oude stadsdeel is heel erg mooi en gezellig. ’s Avonds zouden we een kroegentocht hebben, maar doordat alles een beetje uit liep qua eten etc. hebben we deze niet kunnen bijwonen. We hebben er zelf een gezellige avond van gemaakt.

De volgende dag gingen we alweer vroeg met de bus richting Riga, waar we Nieuwjaar zouden vieren. Eenmaal aangekomen op bestemming na een busreis van 5 uur, kregen we opnieuw een guided tour door de stad. Riga is ook een heel mooie stad, veel groter dan Tallinn. We stonden de hele tijd te trappelen omdat het zo verschrikkelijk koud was: -14 C!!! Erna zijn we terug naar het hostel gegaan aangezien het veel te koud was buiten te blijven. Om 20 uur hadden we een etentje gepland ergens in de stad. Echt een top buffet voorgeschoteld gekregen, waar we lekker hebben gegeten en gedronken. Rond een uurtje of 22 zijn we terug gegaan naar het hostel om nog wat te drinken voordat we naar de vuurwerkshow aan de rivier zouden gaan. Rond half 12 zijn we richting de rivier gaan lopen, waar we nog niet echt wisten wat te verwachten. Het was er echt heel erg koud, vooral in een panty… Er waren ontzettend veel mensen, dus dit moest wel groots zijn. Er werd live muziek afgespeeld en er waren verschillende podia. Iets voor 12 begon het aftellen en om 12 uur barstte het feest los. Iedereen was aan het springen en het schreeuwen. We waren met een leuke groep, dus beter kon het nieuwe jaar niet beginnen. Wel een gek idee, want in Nederland was het nog maar 23 uur. Iets na 12’en begon de vuurwerkshow. Wow. Nog nooit zulk mooi en veel vuurwerk bij elkaar gezien. Het was echt geweldig!!! Vervolgens zijn we naar een club met drie verdiepingen met elk een andere muziekstijl geweest. Helaas was dit niet zo’n succes doordat de Oostblokkers gewoon niet zo prettig zijn om mee te feesten. Deze mensen zuipen totdat ze niet meer aanspreekbaar zijn en ze komen allemaal naar je toe om vieze dingetjes te zeggen, bah. We zijn doorgegaan tot in de vroege uurtjes waarna we lekker ons bed zijn ingedoken.

We zouden om 14 uur moeten uitchecken, dus besloten we lekker uit te slapen. Om 12 uur werd er hard gebonkt op onze deur met de mededeling dat we onmiddellijk de kamer moesten verlaten. Nog verward verlieten we gehaast het hostel en zijn we koffie gaan drinken in de stad. Het bleek dat onze kamer de enige was die zo vroeg uit de veren was, de rest mocht gewoon 14 uur uitchecken door een misverstand in de communicatie met het hostel. Niet zo eerlijk, maar opzich wel grappig.
We zijn tegen die tijd richting de ferry gegaan terug richting Stockholm. Hier hadden we nog een klein feestje in de club op de cruise. De boot wiebelde deze keer heel erg, want de mensen schoven van de ene kant van de dansvloer vanzelf naar de andere kant van de dansvloer. Eenmaal in bed leek het net alsof ik vanzelf werd omgedraaid door het gewiebel van de boot. Geen pretje, maar ook best grappig.

Aangekomen in Stockholm kwamen we vast te staan. Treinen waren uitverkocht… Na 3 uur geren en gedoe, wisten we treintickets te scoren via Linköping. Prijzig treinritje, namelijk 100 euro… Wel hebben we Linköping ook nog gezien doordat we hier een stop van 3 uur hadden. Snel de stad in gegaan en met wat geluk en toeval een Hollands café gevonden waar we lekkere patatten hebben gegeten.

Helaas niet rustig kunnen genieten van de laatste weken, want ik had 8 januari nog een examen en nog twee assignments met de deadline voor 14 januari, de dag dat ik weer richting Nederland zou gaan. Wel ben ik de laatste vrijdag, zaterdag en woensdag nog wezen stappen met de groep die nog in Växjö was. Papa en mama kwamen dinsdag 12 januari aan in Växjö om mij met de auto op te halen. Alle spulletjes met veel moeite in de auto weten te proppen, en op donderdag 14 januari was de dag daar… Ik verliet Zweden en ging terug naar Nederland. Na een reis van 12 uur in totaal verdeeld over twee dagen, kwam ik vrijdagavond thuis. Hier kwamen mijn zussen en Niels uit de wc gesprongen “surprise!!!”. Heel erg lief, maar na 5 minuten was het pas echt raak. Al mijn lieve vriendinnen kwamen uit de garage gerend om mij te verassen. Wat was ik blij ze weer te zien en wat had ik ze gemist!!! Super bedankt meiden!

Zaterdag zou oma langskomen, dus die kwam ook in de middag. Wat ik niet wist, ook andere familieleden, vrienden en kennissen kwamen deze dag langs. Ik ben erg verwend en blij dat ik iedereen weer heb gezien.
Deze vijf maanden zijn een grote ontwikkeling in mijn leven geweest en ik zou het zo weer overdoen! Ik heb echt een geweldige tijd gehad en ga alles en iedereen daar zeker missen. De manier waarop studenten gemotiveerd zijn te leren, de altijd gezellige sfeer, alles zo dichtbij elkaar en de rustige natuur om de steden heen… Iedereen bedankt voor de interesse en het lezen! Liefs, Michelle.