Papa, mama, Denise en Niels op bezoek :) - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Michelle Verduin - WaarBenJij.nu Papa, mama, Denise en Niels op bezoek :) - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Michelle Verduin - WaarBenJij.nu

Papa, mama, Denise en Niels op bezoek :)

Door: Michelle Verduin

Blijf op de hoogte en volg Michelle

26 Oktober 2015 | Zweden, Växjö

Jullie hebben al een tijdje niets meer van mij vernomen, maar ik ben inmiddels goed gesetteld. Aangezien alles nu een beetje routine wordt, is er niet veel nieuws te vertellen. Deze periode heb ik elke week 3 tot 5 dagen les en het zijn vaak lange dagen. Hiernaast heb ik veel huiswerk, moet het huishouden gedaan worden, boodschappen etc. Niet te vergeten, uitgaan moet ook nog in dit schema passen.

Nadat ik hier al een aantal weken naar uit keek, was de dag eindelijk daar. Papa, mama, Denise en Niels zouden vandaag (zondag) vertrekken vanuit Nederland (met een auto vol spullen) richting hier. Ik was nog niet thuis van een avondje stappen toen ik een berichtje kreeg met het nieuws dat de auto vol geliefden al zou vertrekken (12 uur ’s nachts). Oepsie, ik moet nog een heleboel doen! Gauw ben ik gaan slapen om de volgende dag alle voorbereidingen te treffen op hun komst om zo zo veel mogelijk tijd te hebben voor de visite als zij hier zouden zijn.

Om 12 uur ’s middags kwamen ze aan en dit was natuurlijk een geweldig moment. Het was inmiddels alweer twee maanden geleden dat ik hun voor het laatst had gezien. Direct heb ik ze de campus laten zien waar ik al een hele middag mee zoet was. ’s Avonds zijn we uit eten geweest en ging de visite vroeg naar bed aangezien ze een nacht hadden overgeslagen. Ze verbleven in een hotel in het centrum van de stad.

Maandag had ik school van 13 tot 17 uur dus besloot ik in de ochtend wat leuks te laten zien van de stad. We zijn naar Kronobergs Slott geweest, wat een ruïne is die aan de rand van de stad staat. Helaas was deze gesloten maar de omgeving alleen al was er prachtig. Hierna heb ik ze het winkelcentrum Samarkant in de stad laten zien. Nadat ik klaar was met school heb ik een Zweeds gerecht gekookt (Zweedse gehaktballetjes, het kan ook niet anders…) en hebben wij dit op mijn kamertje opgesmikkeld. Hoe klein het dan ook mag zijn, er was genoeg ruimte en het was erg gezellig.

Dinsdag had ik school van 9 tot 12 uur en in de middag zijn we naar de IKEA in Almhult geweest. Dit is de allereerste IKEA van de wereld, dus die moesten we zeker even gezien hebben. Hier heb ik leuke spulletjes gekocht voor op mijn kamer. Nadat we terug kwamen van IKEA, heb ik de stad laten zien. Nu valt er helaas niet zo heel veel te beleven in de stad zelf maar de natuur maakte het goed. Er zijn twee grote meren in de stad die omringd zijn door bomen. Papa, mama, Denise en Niels waren precies in de goede week. De bomen waren prachtig gekleurd: geel, groen, rood, oranje. Een beeld wat je alleen op internet ziet als je op het trefwoord “herfst” zoekt. Pas nu begrijp ik waarom mensen van de herfst kunnen houden. Vervolgens zijn we uit eten geweest in de stad.

Woensdag had ik een goed gevuld programma gemaakt. In de ochtend zijn we naar een Moose Park (elanden) geweest. Wat een sloooooooooommmmeeeee beesten zijn dat zeg. Zeker leuk om een keer van zo dichtbij te kunnen zien, want dit is toch het meest voorkomende wilde, grote dier in Zweden. Vanuit het Moose park zijn we doorgereden naar een National park, waar we konden genieten van (alweer) de natuur. Er waren verschillende routes die men kon lopen en verschillende uitkijktorens waar je uitzicht had over een enorm groot gebied. Hier hebben we een deel door de bossen gelopen en wat bijzondere natuuromstandigheden gezien en mooie paddenstoelen gespot. Vanuit het natuurpark zijn we naar Jönköping gereden. Deze stad is sterk groeiend en Noordelijker gelegen dan Växjö. Een hele mooie stad waar modern met oud is gecombineerd. Helaas waren de pootjes al aan nachtrust toe door het vele lopen, dus hebben we niet extreem veel van de stad kunnen zien. Het was wederom een geslaagde dag.

Donderdag had ik school van 9 tot 12 uur en had ik de visite de opdracht gegeven om te bedenken wat zij wilden doen. Mama wilde erg graag naar het glasmuseum in Växjö en dit was dan ook de activiteit die we ’s middags zijn gaan doen. Helaas werden Denise en Niels niet heel warm van het idee naar het museum te gaan, dus ben ik alleen met papa en mama geweest. Eenmaal aangekomen bleek het het Småland Museum te heten, welke drie verschillende musea bevatte: het glasmuseum, The House of Emigrants en het Småland museum zelf. Glas blazen is erg populair in Zweden en je zult het vrijwel in elke stad wel tegen komen. Glaskunst werd hier tentoongesteld, erg bijzonder. Het Småland museum ging over vroeger, hoe de stad is ontstaan etc. Zeer interessant om een stukje geschiedenis van de stad te weten te komen. The House of Emigrants sloeg op de emigranten die vroeger vanuit Zweden emigreerden naar Amerika voor beter leven. Zweden zijn nogal nationalistisch, aangezien veel alleen in het Zweeds werd tentoongesteld… ’s Avonds heb ik lekker gekookt en hebben we weer bij mij in de kamer gezellig spelletjes gespeeld en gebabbeld.

Vrijdag was de laatste dag dat de visite hier zou zijn. Opnieuw had ik een druk programma voorgeschoteld. We zijn naar Kalmar geweest. Kalmar is een stad in het zuidoosten van Zweden, waar het andere deel van de universiteit staat. In eerste instantie zou ik hier gaan studeren, dus ik was erg benieuwd naar hoe het er daar uit zag. Kalmar beschikt over een heel groot kasteel, die vrij toegankelijk is voor iedereen. Een bijzondere en mooie plek (en we hadden prachtig weer). Hierna zijn we naar het centrum van de stad gegaan. Deze stad beschikt nog wel over veel oude, typisch Zweedse huizen en gebouwen. Er waren veel winkels en er was een foodmarket waar veel verschillende nationaliteiten hun nationale lekkernijen verkochten. Zo stond er een Nederlandse kraam met (tromgeroffel……) stroopwafels! Gelukkig hoefde ik niet zo veel geld neer te leggen voor deze stroopwafels aangezien papa en mama deze voor mij hadden meegenomen vanuit Nederland, net zoals vele andere Nederlandse lekkernijen (drop, pepernoten, mayonaise, pindasaus). Aan de overkant van Kalmar ligt een groot eiland, genaamd Öland. ’s Zomers is dit een grote toeristische trekpleister. Helaas was het er een beetje uitgestorven, maar alsnog een mooi gebied. De brug die als verbinding dient is ook een bezichtiging waard. Aan het eind van de middag zijn we weer terug richting Växjö gegaan om hier lekker uit eten te gaan. Op aanraden van wat inwoners uit Växjö zijn we naar een restaurant gegaan waar je echt super kon eten. Een mooie afsluiting van een mooie week!

Zaterdagochtend gingen papa, mama, Denise en Niels weer richting huis rond een uur of 9. Een (dit keer wel) redelijk zwaar afscheid, maar ik heb echt een super week gehad. Ik ben heel erg blij dat ik ze heb kunnen laten zien hoe het hier is en hoe ik hier leef. Ik wil ze dan ook erg bedanken voor alles waarmee ze mij geholpen hebben, voor de leuke week en voor alle spullen die ze meegebracht hadden.

Direct na het afscheid ben ik met 9 andere meiden richting Vimmerby gereden, zo’n 2 uur hier vandaan. Dit is het plaatsje waar Astrid Lindgren is opgegroeid. Astrid Lindgren is de bedenker van Pippi Langkous. Hier bevond zich het park Astrid Lindgren Värld. In het park is de set van alle films van Pippi nagebouwd in het klein. Helaas was het park meer bedoeld voor kleine kinderen, maar toch was het erg leuk. Er was tevens ook een herfstmarkt in het park.

  • 26 Oktober 2015 - 10:03

    Niels Vermij:

    Wat was het een supertoffe week Mies!
    Leuk om het nog eens terug te lezen allemaal

  • 26 Oktober 2015 - 17:10

    Mama:

    Hee Mies,
    Wat heb ik het heerlijk gehad bij je. Je zit echt in een prachtige stad en red je prima.
    Ook heb ik heerlijk gegeten bij je, en dat hoop ik in januari nog een keer te doen.
    Afscheid nemen viel mij ook zwaar, maar ik weet zeker dat dit een tijd voor jou wordt om nooit te vergeten.
    Geniet ervan daar in Zweden, en ik ga nu aftellen!
    Hele dikke hug van mama

  • 27 Oktober 2015 - 17:12

    Stefanie:

    Jeetje wat een lap tekst zeg!
    Leuk om te lezen dat je er zo onwijs van genoten hebt!
    Nog maar 10 nachtjes slapen en dan komen son en ik! Zoveel zin in! Ben zo benieuwd
    Dikke dikke zoen en tot snel!!

  • 29 Oktober 2015 - 11:34

    Mama2:

    wauw wat een heerlijk verhaal heb je weer geschreven.
    super he om iedereen weer eens te zien. ben jaloers hoor. Straks weer je andere zus wat zal jij een goede reisleidster worden Mies.
    Ik hoorde af en toe al een bericht van mama 1 dat het er super was.
    Nu even genieten van je vrijheid en straks is het reisbureau Michelle weer geopend.
    Veel plezier daar en groetjes van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Voor mijn studie Logistiek en Economie op Hogeschool Inholland Haarlem heb ik voor een minor in het buitenland gekozen. Een minor wordt, bij mijn opleiding, in het derde en vierde jaar gevolgd. In de tweede helft van mijn derde leerjaar heb ik de minor Airport & Aviation Management gevolgd aan Hogeschool Inholland Haarlem en het eerste half jaar van mijn vierde en laatste schooljaar zal ik de course Supply Chain Management volgen aan Linneaus University in Växjö in Zweden. Växjö is een populaire studentenstad in het zuiden van Zweden. De school beschikt over een grote campus. De school heeft 34.000 studenten, waarvan er ruim 5.000 op de campus leven.

Actief sinds 07 Sept. 2015
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 5194

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 19 Januari 2015

Study Abroad

Landen bezocht: