Stefanie en Sonny op bezoek! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Michelle Verduin - WaarBenJij.nu Stefanie en Sonny op bezoek! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Michelle Verduin - WaarBenJij.nu

Stefanie en Sonny op bezoek!

Door: Michelle Verduin

Blijf op de hoogte en volg Michelle

18 November 2015 | Zweden, Växjö

Vrijdag 6 november kwamen Stefanie en Sonny na een lange reis aan in Växjö. Waar ze op Kopenhagen een Toyota Aygo hadden gehuurd, kregen ze in plaats daarvan een dikke BMW mee voor hetzelfde geld. Best tof. Om maar meteen even cool te doen: ik heb ook een inimini stukje gereden. ’s Middags heb ik ze de campus laten zien. We zijn ’s avonds uit eten geweest bij de lekkerste pizzaria van de stad. Hierna waren ze uitgeteld en zijn ze naar het hotel gegaan. Dit was hetzelfde hotel als waar ik de eerste week van mijn avontuur verbleef. Het leuke was, was dat de hotelmanager nog wist wie ik was! :)

De volgende dag zijn we naar het Kronobergs Slott, wat ik overigens het mooiste en meest rustgevende plekje van de stad vind, geweest en daarna naar het winkelcentrum Samarkand en heb ik ze daar de Systembolaget (drankenwinkel) laten zien. Hierna zijn we doorgereden naar het centrum van de stad en heb ik het centrum laten zien. Vervolgens heb ik ze bij mij thuis het Zweedse gerecht voorgeschoteld (traditie als ik visite heb, hé, hoort erbij, dit waren overigens Zweedse balletjes met sperziebonen en aardappels (ik ben geen fan van aardappelpuree)).

Zaterdagavond wilden we gaan stappen, want Maud haar vriendinnen waren hier ook op visite. We zouden met z’n allen voor een eerste keer naar de stad gaan. Eenmaal in de stad aangekomen en de rij van de kroeg waar we heen wilden helemaal uitgelopen, kwamen we mooi niet naar binnen. Je moest 21 zijn… Awkward. Gauw op zoek naar een andere club/kroeg want we zijn hier tenslotte niet voor niets heen gekomen. Al snel vonden we een andere club waar de vriendinnen van Maud al binnen waren toen wij nog stonden te kijken of we wel naar binnen zouden gaan omdat we ons afvroegen of het wel leuk zou zijn. Eenmaal binnen kwamen we er achter dat het een of andere reggae tent was, wat totaal niet voor Stefanie, Sonny en mij is weggelegd. Later werd het wel wat drukker en gezelliger, maar niet voor herhaling vatbaar als je de prijzen hebt gehoord.

Zondagochtend waren we alweer vroeg uit de veren want ik had gezegd dat we naar het natuurpark Store Mosse gingen. Ik ben hier ook heen geweest toen mijn ouders, Denise en Niels op visite waren, alleen toen hebben we een andere route gelopen. Ik wilde de vorige keer al deze route lopen, dus dit kwam mooi uit. We begonnen vol goede moed aan de 6,2 km door het bos en moeras. Heel bijzonder dat er in één zo’n natuurpark zo veel verschillende soorten natuur bij elkaar kunnen zijn: een meer, heel veel moeras, maar ook gewoon doodnormaal bos en een naaldbomenbos. Vergeten dat de zon hier natuurlijk al om 16 uur onder gaat, zijn we ietwat gehaast gaan lopen. Het was echt prachtig, vooral met de zonsondergang erbij. We hebben 6,2 km gewandeld over twee houten plankjes en af en toe moeten klauteren in het bos. Een heel bijzondere ervaring en misschien wel één van de mooiste plekken waar ik ooit ben geweest. Sonny voelde zich hier overigens helemaal thuis en Stefanie vond het ook erg mooi, dus ik was blij :). Toen de zon onder begon te gaan, kwamen er nogal gekke geluiden achter ons aan. Wat zal het nou zijn? Een Moose??? O mijn god, nee toch… We gingen nog maar een stapje sneller lopen om te voorkomen dat we aangevallen zouden worden door een beer of een moose. Uiteindelijk wisten we het geluid te koppelen aan de auto’s die op kilometers afstand langs raasden. Haha, voor niets zo bang geweest (vooral Stefanie, want ik kon me wel voorstellen dat hier geen gevaarlijke dieren zouden leven aangezien die niet kunnen lopen in het moeras). Nadat we hier zo’n (ik geloof) 3 uur gewandeld hebben waren we kapot. We hebben wel de route afgemaakt en het was echt heel erg gaaf. Vervolgens zijn we in het hotel van Stefanie en Sonny een kopje thee/koffie gaan drinken en daarna zijn we wat gaan eten bij de Max. Deze mag natuurlijk ook niet ontbreken als je in Zweden bent. Dit zijn tenslotte de lekkerste hamburgers van Zweden.
Erna gingen we redelijk op tijd naar bed want we zaten te knikkebollen terwijl we onze hamburgers aan het eten waren.

De volgende dag moest ik naar school van 9 tot 12 en door de extreme hoeveelheid huiswerk had ik de middag ook gereserveerd om wat aan mijn huiswerk te doen. Stefanie en Sonny zijn op mijn aanraden naar het moose park gereden, wat dus ook niet mag ontbreken op je lijstje als je naar Zweden komt. Erg leuk he, het was dicht. Stond niet op internet hoor, ik had het namelijk nog gecheckt de dag ervoor. Dus ik voelde mij best lullig. Ze zijn hierna doorgereden naar Halmstad. Een stad waar ik nog nooit van had gehoord maar het ligt helemaal in het westen van Zweden en er is een strand. In de avond zijn ze terug gekomen en hebben ze bij mij nog een lekker gerecht gegeten. Vervolgens hebben we gezellig een film gekeken.

Dinsdag zijn we naar Kalmar geweest. Een stad waar ik ook al ben geweest met mijn ouders en Denise en Niels, maar die mij zo goed beviel dat ik er nog wel een keertje heen wilde. Er zijn genoeg bezienswaardigheden en er zijn veel winkels om te shoppen. En wie wordt daar nou niet gelukkig van… We hebben nog even de slappe lach gekregen aangezien ik een skateboard wilde uitproberen en die naar beneden denderde en ik vervolgens plotseling binnen één seconde in de spotlight stond. Niet grappig.
Dinsdagavond zijn we uit eten geweest bij een heel lekker restaurant en erna hebben we nog koffie en thee gedronken.

Woensdagochtend wilden we nog even goed benutten voordat Stefanie en Sonny weer richting Nederland zouden gaan. We zijn opnieuw naar Kronobergs Slott geweest en hier hebben we een kleine boswandeling gedaan. Hierna zijn we bij mij thuis lekker en gezellig gaan lunchen en vervolgens moest ik naar school omdat mijn projectgroep daar zat te wachten op mij… Heel jammer maar ik heb echt een top (kleine) week met ze gehad. Stefanie en Sonny, super bedankt. Ik vond het super jullie hier te hebben!!!

Ik heb overigens, tegen al mijn verwachtingen in, mijn tentamens tot nu toe allemaal gehaald!!! Nu ben ik nog meer blij! Morgen komen mijn vriendinnen tot en met zondag en maandag ga ik naar Lapland. En dan moeten jullie dus weer drie keer raden waar mijn volgende blog over zal gaan… Adjö!

  • 18 November 2015 - 19:59

    Stefanie:

    Correctie: 6,2 km!!!
    Leuk verhaal weer zeg! Ik lach me rot (son kijkt mij nu dus heel vreemd aan)
    Wat was het genieten!
    Heerlijk, zoveel lol gehad en ben helemaal uitgerust thuis gekomen!
    Als het kan, zou ik zo weer je kant op komen!
    Bedankt voor je gastvrijheid lieverd! Het was TOP!
    Ik mis je wel alweer heel erg, maar we zijn over de helft!!

    Geniet ervan samen met je vriendinnen!

    Dikke zoen xxx

  • 18 November 2015 - 22:39

    Mama:

    Hee Mies,
    Wat een verhaal heb je weer geschreven, enig
    Steef en Sonny hebben hun verhalen te horen ook vreselijk genoten bij je.
    Je hebt het daar ook enig voor elkaar, en ik kijk nog steeds met trots terug op jouw kookkunsten.
    Morgen komen je vriendinnen, wat zullen jullie een schik hebben. Veel plezier alvast.
    En dan naar Lapland. Ben best jaloers.
    Ga er lekker van genieten, en dat kan nu ook want je hebt al je toetsen binnen.
    Mies, heel veel plezier, en genieten hè.
    Xxxxx mama

  • 20 November 2015 - 20:51

    Papa:

    Hallo Mies,
    Dit is weer een lekker verhaal waar je zo te lezen weer heerlijk van genoten heb.
    Ik kon gewoon meegenieten.
    Ben heel trots op jou met het behalen van al je tentamens.
    Zit vanavond maar eens te lezen en te reageren op jou schrijven daar KPN niets uitzend, heerlijk zo'n avondje.
    Zondag gaan wij nog even lekker nagenieten van een zonnetje, spreek je gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Voor mijn studie Logistiek en Economie op Hogeschool Inholland Haarlem heb ik voor een minor in het buitenland gekozen. Een minor wordt, bij mijn opleiding, in het derde en vierde jaar gevolgd. In de tweede helft van mijn derde leerjaar heb ik de minor Airport & Aviation Management gevolgd aan Hogeschool Inholland Haarlem en het eerste half jaar van mijn vierde en laatste schooljaar zal ik de course Supply Chain Management volgen aan Linneaus University in Växjö in Zweden. Växjö is een populaire studentenstad in het zuiden van Zweden. De school beschikt over een grote campus. De school heeft 34.000 studenten, waarvan er ruim 5.000 op de campus leven.

Actief sinds 07 Sept. 2015
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 5183

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 19 Januari 2015

Study Abroad

Landen bezocht: